نحوه شکایت از پست

فهرست مطالب

ممکن است مرسوله شما تحویل پست شده باشد ولی مامور پست چند روز و چند هفته است آن مرسوله و بسته را برای شما نمی آورد یا ممکن است احراز هویت سخا و کد پستی را انجام داده باشید ولی مامور پست به محل سکونت شما جهت تایید پستی مراجعه نکرده باشد و موارد دیگر که در این صورت می توانید شکایت خود را به اداره بازرسی پست ارسال کنید و نتیجه را نیز پیگیری کنید، اخیرا مشتریان کافی نت گزارش می دهند به فلان پست می روند جهت تایید کد پستی سامانه سخا، کارمندان پست رشوه می گیرند و بعد کار آنها را انجام می دهند در غیر این صورت درخواست آنها را تایید نمی کنند، تمامی کارمندان پست وظیفه دارند کار ارباب رجوع را به خوبی انجام دهند و حق ندارند باج و رشوه بگیرند. هدفم از ایجاد این مقاله این است که کاربران نحوه ثبت شکایت از اداره پست را یاد بگیرند و به راحتی سرشان کلاه نرود ، در ادامه با کافی نت رضا همراه شوید

چگونه از پست و مامور و کارمند پست شکایت کنم ؟

در ابتدا بهتر است مشکل و دلیل خوبی را برای شکایت از اداره پست داشته باشید، موضوع و توضیحات خود را یادداشت و سپس نسبت به ثبت شکایت خود اقدام نمائید

همچنین شما می توانید از موضوعات لیست زیر برای ارسال گزارش عمومی در سامانه الکترونیکی پاسخگویی به شکایات پست، استفاده کنید

  • سوء استفاده مالی (اختلاس، اخاذی)
  • سوء استفاده در جریان معاملات و مناقصات
  • عدم رعایت شئون و شعائر اسلامی، اداری
  • هر نوع استفاده غیرمجاز از شئون یا موقعیت شغلی و امکانات و اموال دولتی
  • سوء استفاده از مقام و موقعیت اداری
  • کم کاری یا سهل انگاری در انجام وظایف محوله
  • تسامح در حفظ اموال و اسناد و وجوه دولتی، ایراد خسارت به اموال دولتی
  • سایر

راه اول – شما می توانید با شماره  تلفن گویای 193 تماس بگیرید (این شماره برای تمام شهرهای ایران فعال است)، همچنین برای شهر بندعباس و استان هرمزگان می توانید با شماره 07632240101 بازرسی پست و یا شماره 0763227078 دفتر مدیر کل پست استان، تماس بگیرید و شکایت خود را تلفنی انجام دهید، در سایر شهرستان ها نیز می توانید با 118 تماس بگیرید و شماره تماس بازرسی پست را دریافت کنید (در صورتی که قصد تماس با 118 را داشتید ولی شماره مورد نظر مشکل داشت می توانید کد شهر خود را بگیرید و هشت عدد 3 را بزنید تا به 118 وصل شوید- برای مثال 118 شهر بندرعباس می شود 07633333333 یا 118 شهر تهران می شود 02133333333 یا 118 شهر کرمان می شود 03433333333)

اصلاحیه : برای گرفتن 118 می توانید کد شهر و بعد از آن 118 را بگیرید، به عنوان مثال شهر بندرعباس می شود 076118 (اصلاحیه در تاریخ 1402/12/27 ثبت شد)

راه دوم : شما می توانید از طریق سامانه الکترونیکی پاسخگویی به شکایات پست مرکزی، به آدرس https://eop.post.ir نسبت به ثبت شکایت خود به صورت آنلاین اقدام نمائید، در ادامه به صورت کاملا تصویری این آموزش را در اختیار شما می گذارم، انشاء الله که مفید واقع شود، در صورتی که سوالی داشتید می توانید از بخش نظرات سوال خود را مطرج کنید

ابتدا وارد سایت https://eop.post.ir می شویم و سپس باید بر روی گزینه (ثبت شکایت) همانند تصویر زیر کلیک کنید

شکایت از پست
راهنمای شکایت از پست

بعد از آن همانند تصویر زیر برای شما که به عنوان یک ارباب رجوع و مشتری هستید، باید گزینه (مشتریان) را انتخاب کنید

راهنمای ثبت شکایت از پست
راهنمای ثبت شکایت از پست

حالا شما باید تیک متن (بیشتر از 72 ساعت گذشته …) را بزنید و سپس بر روی دکمه سبز رنگ (ثبت شکایت) کلیک کنید – مانند تصویر زیر

در ادامه باید شماره موبایل خود را وارد کرده و سپس بر روی دکمه (ارسال کد تایید) بزنید

یک کد بر روی گوشی شما ارسال می شود که باید آنرا در کادر مربوطه (در تصویر بالا) وارد کنید و سپس بر روی دکمه سبز رنگ (بررسی و ادامه) بزنید

در صفحه ای که برای شما باز می شود باید جزئیات و اطلاعات مورد نظر را همانند تصویر زیر وارد کنید

در زیر به صورت کامل جزئیات فرم بالا را توضیح خواهم داد

استان محل شکایت : ابتدا استان خود را انتخاب کنید

شهرستان محل شکایت : سپس بعد از انتخاب استان شهرستان را انتخاب نمائید

شهر محل سکونت : بعد از آن لیست شهرهای مربوط به استان انتخاب شده باز می شود که باید شهر محل زندگی خود را انتخاب کنید

عنوان سرویس : اگر شکایت شما مروبط به بسته پستی می باشد یکی از گزینه های سفارشی – عادی – پیشتاز و … را انتخاب کنید، در غیر این صورت اگر شکایت شما در مورد رشوه و موارد دیگر است (سایر) را انتخاب نمائید

موضوع : در بخش موضوع نیز باید موضوع مرتبط با شکایت خود را پیدا کنید، که اگر شکایت در مورد رشوه است، گزینه (درخواست وجه اضافی توسط کارکنان) را انتخاب نمائید

در زیر تمام موضوعاتی که می توانید انتخاب نمائید را آورده ام 

  • آسیب دیدگی و یا دستخوردگی مرسوله
  • تاخیر در ارسال و توزیع مرسوله
  • عدم تعیین سرنوشت مرسوله در فرآیندهای پستی(سرنوشت نامعلوم)
  • عدم توزیع مرسوله در نشانی و یا تحویل مرسوله به گیرنده غیر اصلی
  • از سایر مشکلات مربوطه به خدمات پستی شکایت دارم
  • درخواست وجه اضافی توسط کارکنان
  • برخورد نامناسب کارکنان
  • ارائه سرویس اجباری (اجبار در انتخاب)
  • کالای دریافت شده با کالای درخواست شده مغایرت دارد
  • عدم راهنمایی و اطلاع رسانی توسط کارکنان

شرح : در قسمت شرح توضیحات کامل را بنویسید و اگر نام و مشخصات کارمند پست را می دانید آن را وارد کنید، حتما بنویسید پست کجا و آدرس پست و اطلاعات دیگر را بنویسید که زودتر به نتیجه برسید

نکته : اگر شکایت شما در مورد مرسوله پستی می باشد، باید شماره مرسوله را در کادر مروبطه در قسمت (شماره یا بارکد مرسوله) وارد کنید، در غیر این صورت امکان ارسال و ثبت شکایت را ندارید

بعد از اینکه تمام موارد گفته شده را به خوبی تکمیل کردید، بر روی دکمه سبز رنگ (مرحله بعدی) بزنید

در مرحله بعد باید اطلاعات خودتان را به عنوان شاکی وارد کنید, نگران نباشید اطلاعات شما را کارمندی که از وی شکایت می کنید نمی بینید و فقط در سامانه ثبت می شود

بعد از اینکه اطلاعات را نوشتید بر روی دکمه سبز رنگ (مرحله بعدی) کلیک کنید، کار تمام شد و یک کد پیگیری برای شما پیامک شد، آنرا برای پیگیری پاسخ نزد خود نگه دارید

نمونه کد پیگیری (ادیت شده)
نمونه کد پیگیری (ادیت شده)

چگونه شکایت از پست را پیگیری کنم؟

بعد از چند ساعت یک پیامک دیگر به گوشی شما می آید مبنی بر اینکه به شکایت شما پاسخ داده شده، کافیست بر روی لینک پیامک شده بزنید و پاسخ را مشاهده کنید

راه دیگر پیگیری و دریافت پاسخ این است که، وارد سایت https://eop.post.ir/peigiri.aspx شوید

و مطابق تصویر زیر باید کد ملی و شماره پیگیری خود را وارد کنید و سپس بر روی دکمه نارنجی رنگ (جستجو) بزنید

در آخر پاسخ خود را همانند تصویر زیر مشاهده می کنید

از اینکه تا انتهای این مقاله و آموزش ما را همراهی کردید از شما سپاسگزاریم، لطفا با ارسال نظرات خود ما را در ساخت و تهیه مقالات آموزشی مفید تر یاری کنید

فهرست مطالب

اسـکن کـن و با مـوبـایـل ببـیـن
لـیـنـک کـوتـاه مـقـالـه

4 Responses

  1. پست چی مشهد اقای محمدبابایی دربند بسته رو خودشون گرفتن و تحویل ندادن
    و گفتن بدو دنبال بستت تا بهش برسی

    1. هانیه خانم عزیز سلام
      شما می تونید از طریق سایت https://eop.post.ir طبق آموزش از شخص مورد نظر شکایت کنید، از اداره کل بازرسی پست تهران با پست منطقه شما در شهر مشهد تماس می گیرند و پیگیر شکایت شما می شوند (حتما در متن شکایت آدرس پست و منطقه و … ذکر شود) ، حتی می تونید با شماره 193 و یا شماره های 05138016250 و 05138016207 و 05138016207 پست مشهد تماس بگیرید و با بازرسی پست صحبت کنید و شکایت خود را ثبت نمائید. امیدواریم مشکل تان بر طرف شود

  2. پستچی بابل آقای فرید ایقانی طبری به شماره تماس 5720***0937 بسته پستی ما را خودشان گرفتند و تحویل ما ندادند. تا با اداره پست تهران تماس گرفتیم وضعیت بسته را در سایت رهگیری تغییر دادند. تماس و پیامک هم پاسخگو نیستند.

    1. کاربر گرامی ضمن تشکر از شما بابت درج نظر خود، در صورتی که همچنان با مشکل مواجه هستید از طریق وب سایت مربوطه مطابق با آموزش شکایت ثبت کنید و در صورتی که عجله دارید با شماره 193 تماس بگیرید و مشکل خود را مطرح نمائید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه *